lindasdatorskola.blogg.se

Den här bloggen handlar om datorer och användandet av dessa. Jag hoppas kunna sprida lite kunskap till mina medmänniskor.

Din Windows pinkod är inte ditt lösenord.

Publicerad 2019-09-07 09:35:17 i Allmänt, Lösenord, Windows 10,

Nu tänker jag tjata om lösenord igen. Jag har på min serviceavdelning lite bekymmer med datorer som kommer in och kunden har bara lämnat pinkoden. Pinkoden är inte lösenordet i sig till din Windows 10 dator. Pinkoden är bara ett substitut för ditt lösenord. Syftet med pinkoden är att du inte ska behöva skriva in ditt långa lösenord varje gång du loggar in i datorn. Istället kan du bara skriva pinkoden. Det farliga med detta är att jag ser att många faktiskt glömmer bort sitt riktiga lösenord. 

Varför tjatar jag då när jag kommer in i datorn med pinkoden? 

Ja som tekniker kan jag faktiskt inte göra vissa saker utan lösenordet. Jag kan till exempel inte göra en systemåterställning. Jag kan inte installera om Windows från recovery utan att ta bort alla kundens filer. Visst jag kan ta backup på andra sätt men det innebär mera jobb. Är datorn mjukvara korrupterad så att jag inte ens kan logga in i datorn så måste jag i så fall skruva isär den och ta ut hårddisken för att kunna ta backup (spara bilder och dokument).

Vad ska du göra?

Skriva alltid upp ditt lösenord så att du kan hitta det igen även om du använder pinkod. Tänk på att det är viktigt om du har använt stor eller liten bokstav. Lämna ditt lösenord inte bara pinkoden när du lämnar in din dator på service. 

Mobiltelefoner

Samma sak gäller mobiltelefoner. Har du ett mönster eller fingeravtryck så står mönstret eller fingeravtrycket för den kod som du först lade in i telefonen. När du beslöt att använda ett annat sätt att logga in än att skriva koden så togs koden inte bort. Samma sak gäller här. Glöm inte bort vilken kod du registrerade i din telefon. Skriv ner den. Helst någon annanstans än i telefonen. 

 
BIld av TheDigitalWay från Pixabay
 

Kommentarer

Postat av: Håkan Halvardsson

Publicerad 2019-12-31 13:41:21

Hej!
Min son avled tragiskt i höstas. Vi anhöriga står då bl.a. inför några tekniska problem. Han har en dator som vi saknar Pinkod samt windows lösen. Vidare en smartwatch med samma problwem. Vad vi i första han vill är att komma in i datorn. Givetvis kan jag styrka våra personuppgifter.
Hoppas på svar.

Svar: Hej Håkan!Det låter som att han kanske har loggat in med ett Microsoft-konto. Det innebär att datorn autentiserar mot Microsofts servrar istället för mot ett lokalt konto. I ett sådant fall är det svårt att komma in i maskinen genom att logga in i den. Om ni vill komma åt filer (bilder och dokument) på hårddisken så ska det inte vara något problem. Man kan ta ur disken och koppla in den i en usb-docka och sedan koppla denna till en annan dator och på så sätt komma åt mycket av innehållet på disken. Däremot kommer du inte åt hans eventuella konton på sociala medier vilket kan vara enklare om du kan logga in i datorn. Det kan vara en ganska trixig uppgift att lösa det här. Jag föreslår att du kanske tar hjälp av en datorfirma som tillsammans med dig kanske kan lösa det.
Mvh
Linda Karlsson
Linda Karlsson

Postat av: Harry

Publicerad 2020-05-23 13:47:36

Hej, jag vill kunna styra NÄR barnen ska kunna logga in på datorn, UTAN att använda MS familje konto, utan via lokala konton och rättigheter. Det går väl att göra på arbetsplatser tex.
Jag har verkligen letat på webben men inte hittat något.

Svar: Hej Harry! Det går nog att styra via en domänserver men kanske inte i hemmet. Där erbjuder Microsoft Familjekontroll så som du säger. Det innefattar styrning via ett Microsoft-konto. Ett alternativ är att styra via din router. Om du t.ex. har en Telia router bör du kunna göra detta. Se denna länk: https://www.telia.se/privat/support/info/foraldrakontroll-wifi-router Det finns också olika Antivirus program som erbjuder detta. bl.a. Kaspersky Safe Kids.
Lycka till.
Linda
Linda Karlsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Karlsson

Jobbar som PC-tekniker på Nordway Store i Oskarshamn.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela