lindasdatorskola.blogg.se

Den här bloggen handlar om datorer och användandet av dessa. Jag hoppas kunna sprida lite kunskap till mina medmänniskor.

Bloggen flyttar till lindasdatorskola.se

Publicerad 2019-10-05 15:25:16 i Allmänt, Nyheter,

Hej!
Det har varit dags ett tag att flytta bloggen ett tag nu så äntligen har jag tagt tag i det. Bloggen har fått en egen domän och plats på webben https://www.lindasdatorskola.se/. Det mesta av innehållet här har jag flyttat över till den nya hemsidan trots det kommer jag att låta den här sidan vara kvar ett tag till framöver. Från och med idag finns även lindasdatorskola på Facebook
 
 

Kommentarer

Postat av: Lise Lotte Claesson

Publicerad 2020-08-26 07:10:02

Hej! Köpte en ny Windows 10 pc december 2019. Har aldrig lärt mig handtering av Windows, iOS ellerandroid från grunden. Har en ny Windows 10 sedan årsskiftet 19/20. Jag minns inte attjag skulle lägga in ett Windows 10 lösenord...har endast PINkod.. likaså min Android version 10 som jag köpte samtidigt..
Kan jag själv ta reda på Windows 10 lösenordet och Android 10 lösenordet?? Har inte så mycket filer på datoren men har förstås en del på C partitionen. Iövrigt har jag mycket bilder på Onedrive från min gl Windows 8.1 men de finns kvar på trots jag den sidste månaden fått byta gmail adresser.. Likaså Outlook konto...Har kvar en adress där mina prenumerationer på office 365. Har dessutom ett förlängd supportavtal för HP drygt 2 årtill. Det avtal betalte jag för till B 2 B som har avtal med.. Har dessutom Eset internet securety licenser...som gäller för 2 enheter giltig tills 2021-05..möjligen 2022.
Har samma problem med min Android Samsung galaxy A50 android 10...mht till ett första lösenord för Android. Där loggar jag in m mönster, ansiktigenkänning och fingeravtryck.
Antar det är du som skrev om vikten av att spara Windows 10 lösenordet och inte bara PIN koden. ?? Likaså för Android mobilen...Har en massa problemer med att hantera ffa Windows 10 och officepaketet inkl Outlook...förstår inte hur jag ska anpassa Outlook pga alla förvirrande ikoner. Edge likaså...jättemånga symnoler och utryck jag inte förstår som inbäddad. Hade win 10 pc-en på service hos Elgiganten...de frågade inte efter nått primärt Windows lösenord..möjligen PIN koden..hade inte kommit så långt med pc-en men var glad att min Onedrive såg ok ut..loggade in med en gmailadress som jag inte längre har tillgång till...faktiskt har jag haft 4 stycken
senaste månaden.!! Dessa lösenord antecker jag men det har gått åt skogen ändå.
Måste man ange ett lösenord för Windows allerförst? Köpte laptopen med installerat win 10...en HP men kan absolut inte minns att jag skulle ange Windows lösenordet!!
Likaså på denna Samsung galaxy A50...
Hur ska jag göra?
Då jag började med HP pcen började jag se nällkod till höger sida av skärmen...tyckte att det måste vara fel!!? Elgiganten gjorde service för 6-700 kr men sa att de inte hadde hittat nått fel ??.. Jag förstår inte .. Har masat m Windows 10 nu ibland 20 timmar i sträck..

Mht till denna Samsung galaxy A50 jag skriver på nu har jag som sagt inte angett nån kod från början bare ombedd om mönster efter att jag skrivit i PINkod för simkortet. Jag har nog misshandlad denna mobil..tappat den i golvet och skärmen svartnar ibland och blänkar till..har försökt fabriksåterställa via inställningar men också fiblat med ström-volymknappan..
Håller på att ge upp och ev skaffa iOS men har ju redan lagt över 10 000 kr för pc,mobil, officepaket, förlängd supportavtal och säkerhetsprogram från ESET....
Ursäkta låångt inlägg m många frågor om båda pc och mobil.. Vad tusan ska jag ta mig till?? M v h. Lotte 64 år

Postat av: Lise Lotte Claesson

Publicerad 2020-08-26 07:10:05

Hej! Köpte en ny Windows 10 pc december 2019. Har aldrig lärt mig handtering av Windows, iOS ellerandroid från grunden. Har en ny Windows 10 sedan årsskiftet 19/20. Jag minns inte attjag skulle lägga in ett Windows 10 lösenord...har endast PINkod.. likaså min Android version 10 som jag köpte samtidigt..
Kan jag själv ta reda på Windows 10 lösenordet och Android 10 lösenordet?? Har inte så mycket filer på datoren men har förstås en del på C partitionen. Iövrigt har jag mycket bilder på Onedrive från min gl Windows 8.1 men de finns kvar på trots jag den sidste månaden fått byta gmail adresser.. Likaså Outlook konto...Har kvar en adress där mina prenumerationer på office 365. Har dessutom ett förlängd supportavtal för HP drygt 2 årtill. Det avtal betalte jag för till B 2 B som har avtal med.. Har dessutom Eset internet securety licenser...som gäller för 2 enheter giltig tills 2021-05..möjligen 2022.
Har samma problem med min Android Samsung galaxy A50 android 10...mht till ett första lösenord för Android. Där loggar jag in m mönster, ansiktigenkänning och fingeravtryck.
Antar det är du som skrev om vikten av att spara Windows 10 lösenordet och inte bara PIN koden. ?? Likaså för Android mobilen...Har en massa problemer med att hantera ffa Windows 10 och officepaketet inkl Outlook...förstår inte hur jag ska anpassa Outlook pga alla förvirrande ikoner. Edge likaså...jättemånga symnoler och utryck jag inte förstår som inbäddad. Hade win 10 pc-en på service hos Elgiganten...de frågade inte efter nått primärt Windows lösenord..möjligen PIN koden..hade inte kommit så långt med pc-en men var glad att min Onedrive såg ok ut..loggade in med en gmailadress som jag inte längre har tillgång till...faktiskt har jag haft 4 stycken
senaste månaden.!! Dessa lösenord antecker jag men det har gått åt skogen ändå.
Måste man ange ett lösenord för Windows allerförst? Köpte laptopen med installerat win 10...en HP men kan absolut inte minns att jag skulle ange Windows lösenordet!!
Likaså på denna Samsung galaxy A50...
Hur ska jag göra?
Då jag började med HP pcen började jag se nällkod till höger sida av skärmen...tyckte att det måste vara fel!!? Elgiganten gjorde service för 6-700 kr men sa att de inte hadde hittat nått fel ??.. Jag förstår inte .. Har masat m Windows 10 nu ibland 20 timmar i sträck..

Mht till denna Samsung galaxy A50 jag skriver på nu har jag som sagt inte angett nån kod från början bare ombedd om mönster efter att jag skrivit i PINkod för simkortet. Jag har nog misshandlad denna mobil..tappat den i golvet och skärmen svartnar ibland och blänkar till..har försökt fabriksåterställa via inställningar men också fiblat med ström-volymknappan..
Håller på att ge upp och ev skaffa iOS men har ju redan lagt över 10 000 kr för pc,mobil, officepaket, förlängd supportavtal och säkerhetsprogram från ESET....
Ursäkta låångt inlägg m många frågor om båda pc och mobil.. Vad tusan ska jag ta mig till?? M v h. Lotte 64 år

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Karlsson

Jobbar som PC-tekniker på Nordway Store i Oskarshamn.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela