lindasdatorskola.blogg.se

Den här bloggen handlar om datorer och användandet av dessa. Jag hoppas kunna sprida lite kunskap till mina medmänniskor.

Microsoft bygger om webbläsaren Edge.

Publicerad 2019-06-23 09:26:09 i Allmänt, Edge, Nyheter,

Precis när jag hade skrivit färdigt min manual för Edge i våras så såg jag att Microsoft tänker bygga om hela webbläsaren. Varför det gör det är oklart men jag antar att de inte vill uppfinna hjulet igen som man säger. Den nya webbläsaren kommer nämligen att ha Chromium som bas. Chromium är Googles projekt för öppen källkod. Den som har använt Linux känner säkert till Chromium browsern som är ganska lik Chrome men dock inte densamma. Förutom nya Edge så finns det ett antal webbläsare som är baserade på Chromium t.ex. Vivaldi, Opera och Brave. Alla tre är mycket bra webbläsare och ett bra alternativ till Mozilla Firefox och Chrome så de lovar gott för den nya Edge. En fördel med Chromium basen är att alla tillägg som finns till Chrome också kommer att fungera på nya Edge, vilket inte bara ger ett bättre utbud. De som skriver tilläggsprogrammen behöver inte sitta och skriva om koden för att det ska passa ytterligare en browser.

Om du är intresserad av att testa den nya webbläsaren så kan man ladda ner den här:

https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/?form=MD18G6&OCID=MD18G6

Tänk bara på att den fortfarande är under utveckling och är långt ifrån klar. Alla funktioner är inte på plats men kommer att vara det så småningom så döm inte ut den p.g.a. att du saknar en funktion. Jag har testat den ett tag nu och för varje uppdatering som trillar in kommer det nya funktioner och förbättringar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Karlsson

Jobbar som PC-tekniker på Nordway Store i Oskarshamn.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela