lindasdatorskola.blogg.se

Den här bloggen handlar om datorer och användandet av dessa. Jag hoppas kunna sprida lite kunskap till mina medmänniskor.

AdBlocker på eller av?

Publicerad 2017-08-31 21:43:26 i Allmänt,

Något som jag faktiskt uppskattar är möjligheten att kunna installera en s.k. adblocker i min webbläsare. De senaste 10 åren har det nästan blivit omöjligt att besöka vissa sidor utan att blockera alla annonser som poppar upp i ansiktet. På jobbet har jag sett att maskiner med mindre kapacitet knappt har klarat av att visa en tidiningssida p.g.a. att den är så tung av annonser. Det finns många adblocker-tillägg att använda till din webbläsare, men den jag använder är AdBlock Plus. Jag tycker att den är väldigt enkel att hantera.
 
Ska adblockern vara på hela tiden?
Det finns dock en nersida till den här typen av program. När man använder en adblocker på en sida så innebär det att sidans innehavare förlorar intäkter. Rör det sig då om en innehavare vars innehåll du nyttjar bör du stänga av adblockern som god ton. T.ex. Jag gillar att pyssla med Linux. Idag besökte jag Distributionen Linux Lites hemsida och fick upp den här bilden.
 
 
Okej! Jag har möjlighet att ladda ner ett operativsystem helt gratis som de arbetar och utvecklar på kontinuerligt. Ska jag då beröva dem den lilla möjligheten till en intäkt? Så klart inte. AdBlock av för Linux Lites hemsida. Man kanske ska ta sig en funderare på vilka sidor man blockerar annonserna på i framtiden. Jag har sett Youtube klipp där skapare av användbart innehåll ber människor att stänga av Adblockern för de inte får någon ersättning för sitt arbete. Vi får innehållet gratis men man ska tänka på att det är någon som lägger ner en massa jobb på att förse oss med det. 
 
Jag har dock inga problem med att låta adblockern göra sitt jobb när jag besöker kommersiella sidor som bara pepprar en med annonser och reklam så till den milda grad att sidan blir oläslig. 
 
Ja det var en liten tanke från mig så här på torsdagskvällen. Ha det bra!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Karlsson

Jobbar som PC-tekniker på Nordway Store i Oskarshamn.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela