lindasdatorskola.blogg.se

Den här bloggen handlar om datorer och användandet av dessa. Jag hoppas kunna sprida lite kunskap till mina medmänniskor.

Undvik Microsofts kontofälla i Windows 10

Publicerad 2019-06-11 06:14:54 i Allmänt, Windows 10,

Att använda Windows 10 kan ibland vara lite lurigt. Det är vissa saker som man ska se upp med. Som t.ex. kontofällan. När man startar sitt Windows 10 för första gången så blir man ombedd att skapa en användare. De flesta skapar ett eller loggar in med sitt befintliga Microsoft-konto. Man behöver inte göra det utan kan faktiskt välja Offline konto nere till vänster i den här rutan. Har man valt att logga in med ett offline-konto så innebär det att man inte är inloggad i alla Microsofts tjänster som existerar på Windows 10 datorn, såsom e-post (hotmail), kalender, Microsoft Store, OneDrive m.m. När man loggar in på med ett offline-konto så kan man välja om man vill ha ett lösenord eller inte. En del användare vill inte ha lösenord på sin dator så då ska man välja ett offline konto. Microsoft-konto kräver alltid lösenord.

 

Vad är det då för fälla som jag pratar om?

Jo låt säga att du använder din dator med offline-konto och känner dig nöjd med det. Sen kanske du har t.ex hotmail och vill använda den i appen E-post. Hotmail är ju som bekant ett Microsoft-konto. För att lägga till e-postkontot startar du appen E-post. Välj nytt konto och Outlook-konto. Sen anger du din e-postadress, [email protected], eller @hotmail.se eller @msn.se eller @outlook.com eller @live.se. Alla dessa är microsoft-konto. Det är när du kommer till rutan ”Använd det här kontot överallt på din dator” som du ska vara lite uppmärksam. Här ska du inte bara trycka nästa. Välj ”Enbart Microsoft-appar” annars kommer ditt användarkonto ändras till ett Microsoft-konto istället för ett lokalt konto. Det innebär att du måste logga in i datorn med samma lösenord som du har på din hotmail.

 

Kontofällan i Microsoft Store appen

Nästa ställe som du kan bli lurad att ställa om ditt användarkonto i är Microsoft Store. Du kanske har hittat någon app där som du vill ladda ner och använda på datorn. Tyvärr så börjar Microsoft med sina konto popup rutor här med och till viss del kan jag förstå det för om du ska köpa en app så måste du ha ett konto där du har registrerat ditt kontokort men jag tycker att det är helt onödigt om appen i fråga är gratis.
Det första som händer nu när du har bestämt att ladda ner en gratis är att du klicka på ladda ner. Nu poppar första rutan upp. Använd på alla dina enheter. Välj Nej tack! Nu kommer Microsofts login ruta att dyka upp även att du har tackat nej till att logga in. Klicka ner den på krysset för att bli av med den. Din nedladdning har startat i bakgrunden och din app installeras ändå.

 

Varför denna artikel?

Jag får ofta in maskiner där kunden säger att det helt plötsligt har kommit krav på lösenord vid inloggning i datorn fast de inget har gjort. Det brukar vara just det här som har inträffat då. Skulle du råka trycka fel och ditt användarkonto förvandlas till ett microsoft-konto går det att återställa.

Ändra från Microsoft-konto till lokalt konto.

Råkar man byta från lokalt konto till Microsoft-konto av misstag så går det att korrigera ganska enkelt. Öppna dialogrutan Inställningar. En väg dit är att högerklicka på Start-meny knappen och välja Inställningar i menyn som visas. Inställningar finns även under bokstaven I i Start-menyn. Väl där ska du gå till Konton. På vänstersidan under Din Information kan du växla mellan Lokalt konto och Microsoft-konto för din inloggning.

 

Efterord

Nu är det här ingen hata-microsoft-artikel. Det finns många fördelar med att vara inloggad med ett Microsoft-konto. Speciellt om man använder Office 365 och alla tjänster som Microsoft erbjuder. Men jag tycker att man ska vara medveten om att man har ett val i detta. Man behöver inte vara uppkopplad mot Microsoft hela tiden. Samma sak gör Apple. Tjatar om integration till den och den tjänsten och till slut trycker användaren ja för att få bort popup rutorna som man irriterar sig på. Ett exempel från Apple är mobiltelefonen. Trycker man inte igenom två-stegs verifieringen får man en röd varning att konto-konfigurationen inte är korrekt. Detta skrämmer en del till att trycka ja. Sen har man tryckt igång denna. Och Två-stegs verifiering är jättebra och säkrare. Problemet är att de flesta inte vet hur det fungerar och vad den gör och varför man har den. Ibland känns det som att vi får allt detta nertryckt i halsen. Det är inte ok.

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-07-23 23:52:20

Tack för klar och redig beskrivning! Retar mig mycket på Microsofts evinnerliga tjat om att jag måste skaffa mig ett Ms-konto. Har haft massor med inloggningsproblem med mitt Ms-konto och blivit rejält avskräckt. Microsoft kan inte ens förklara om mitt konto är giltigt eller ej, Inloggningen funkar för det mesta inte. Bara ibland. Har träffat många andra på nätet med besläktade erfarenheter. Lite tråkigt, då mycket i Microsofts utbud är bra. Precis som du skriver. Med vänlig hälsning Hans Lindquist i Falun.

Svar: Hej Hans!Jag håller med dig om att det kan vara trixigt med Microsoft-konton. Speciellt om man hamnar i det läget att man måste verifiera kontot för att komma in i det. Det gäller att ha sina uppgifter aktuella så att man kan använda en annan e-postadress eller ett aktuellt telefonnummer för att utföra verifieringen. Tack för kommentaren det är alltid roligt att få feedback från läsare.
Med vänlig hälsning!
Linda
Linda Karlsson

Postat av: Hans Hansson

Publicerad 2020-01-14 17:48:07

OK detta funkar ju fint o W10 Pro.
MEN hur gör du i W10 Home?

Hans

Postat av: Ingrid, Pombal

Publicerad 2020-02-29 10:18:44

Hej, mycket bra och redig information. Men jag har just gjort ominstallation av win 10 och på sidan "logga in på Ms-konto" så finns inte alternativet "offline" nere till vänster. Endast de andra två alternativen. Nu är min installation på portugisiska men det borde inte vara skilnad. Har Microsoft tagit bort möjligheten?

Svar: Hej Ingrid! Koppla bort Internet från datorn och gå tillbaka ett steg så kan du logga in utan Microsoft konto. Jag tror att de ändrade detta vid 19.03 versionen. Mvh
Linda
Linda Karlsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-05-07 12:02:50

Ett intressant och väldigt irriterande problem har dykt upp. Jag inköpte en ny dator. Den skulle ha levererats med windows 10 home, men levererades med windows 10 s. Jag kan inte ens installera firefox på datorn. Det ser ut som om det skulle gå att koppla ifrån spärren, men endast genom att skapa och logga in på ett microsoftkonto, och jag vill inte ha datorn kopplad till något konto alls! Illa nog att gnidmojen är kopplad till gmail och google. Datorn dock, går det att skapa ett tillfälligt konto, och senare ta bort detta microsoftkonto, efter att den där irriterande spärren har tagits bort? Mvh Håkan

Svar: Hej Håkan!Jag har råkat ut för detta på jobbet. Det är riktigt. Windows 10S tillåter bara appar från Microsoft Store. Inga Skrivbordsappar i vanlig mening. Därav kan du inte installera Firefox. Du måste nog skapa ett Microsoft-konto som du loggar in med sen finns det i Windows Store funktionen Switch out of S mode. När du har gått ur S mode så kan du inte gå tillbaka. När datorn är i normalt läge så kan du byta tillbaka till ett lokalt konto under Användarinställningarna. Tänk på att spara ner dina viktiga filer på en disk eller USB-minne innan du ändrar något i datorn. Allt kan hända när man ändrar i sin dator.
Mvh
Linda
Linda Karlsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-05-18 16:14:29

Tack för ditt svar! Jag har just nu nöjt mig med en tillfällig emailadress hos microsoft (jag har koll på denna emailadress), tillsammans med att koppla bort datorn så mycket som möjligt från denna emailadress. Det kan bli så att jag gör mer, men jag får se hur jag gör. Jag är inte så värst ledsen om microsoft råkar glömma bort den tillfälliga emailadressen... office, webläsare etc, jag tycker bra om de jag är van vid, i dessa fall libreoffice och firefox. Mvh Håkan

Postat av: Gudrun

Publicerad 2020-09-08 11:56:27

Hej!
På tal om svårigheter med lokalt konto, jag har läst att Microsoft vill ta bort lokalt konto, är detta sant?
/Gudrun

Svar: Hej Gudrun!Microsoft försöker emellanåt att tvinga användarna att skapa ett Microsoft konto. Bland annat så gjorde de så i förra versionen att när man skulle skapa användaren första gången efter installation så gick det bara att logga in med ett Microsoft-konto om datorn var uppkopplad på nätet. För att skapa en lokal användare fick man då koppla bort Internet. Jag tror att de har fått ändra tillbaka detta. Det är lite fult av dem men jag tror inte att det kommer att plocka bort det. Däremot måste man nog ha ett konto om man har köpt en dator med Windows 10S. Jag rekommenderar inte att man köper en sådan. Den är helt låst till Microsoft appar. Där kan man inte använda Google Chrome till exempel.
Linda Karlsson

Postat av: Mona Fernelius

Publicerad 2020-10-01 18:42:27

Vad du glömmer att nämna är nackdelen med ett lokalt användarkonto. Egna inställningar och anpassningar försvinner när en större Windows-uppdatering sker.

Postat av: Joakim

Publicerad 2021-06-09 10:39:31

Hej. Tack för en trevlig och intressant blogg!!

Nu till mitt problem. Har ett eget företag
och köpte en Acer Predator bärbar dator för ca 2 år sedan med grym spel prestanda. För ett år sedan köpte vi in HP-Elite book med docknings stationer till. Jag fick då den geniala/hjärndöda iden att jag kör samma inlogg på datorn så finns det alltid tillgång till samma filer på Hp´n och Acer predatorn.

Men nu har ju jag bara kört HP datorn, då Acer datorn pga desss komponenter drar mycket mera ström så är det ingen ide att ta med den till en kund om jag ska köra på batteri.

Sedan så lånade min dottern datorn och åkte iväg och lanade med några vänner. Då installerade hon lite spel, programvara för att kunna spela in deras spel sessioner mm. Pluts att hon tog bort lite filer för att få mera plats på enhet c. SSD hårdisken som Win 10 Home är installerat på. Sedan la hon dom på enhet d, en traditionell disk på 1TB.

Problemet är att HP datorn inte har någon d enhet... Sedan har detta problem bara blivit värre och värre med offerter, ritningar mm som riskeras bli borta från min HP dator om någon startar Acer predatorn och Onedrive börjar ändra om på filerna mm.

Så min fråga är om jag tex på Acer datorn skulle kunna ändra administratörs uppgifterna och microsoft inloggnings kontot, som även är det samma för onedrive utan att behöva göra en ominstallation av datorn. Eller kan jag göra om någon inställning i onedriven så att jag slipper detta problemet?

Vet inte om jag skulle tex kunna skapa ett nytt login på onedrive på acer datorn. Jag är rädd att om jag gör fel så försvinner alla filerna från onedriven som är från min HP dator.


Tacksam om du har något tips till mig. Annars får jag tacka för en bra och intressant sida. Med förklaringar på problem som en normal kunnig kan förstå sig på:)

Postat av: Glupe

Publicerad 2022-03-10 03:49:15

Hi, this is Anna. I am sending you my intimate photos as I promised. https://tinyurl.com/ydd3urxw

Postat av: max

Publicerad 2024-03-10 22:01:12

hej. jag skulle verkligen behöva hjälp. installerade om sonens dator pga nått strul med fortnite. och sen hamnade jag i fällan. och jag ville inte logga in med mitt m konto på hans dator så gjorde ett konto åt han. men då han är under 18 så fick jag på nått vis koppla mitt konto till hans. och nu efter det så måste man logga in när datorn startar varje gång. och han vill inte ha så och inte jag heller. har kollat filmer på youtube hur man ska lägga in lokalt konto men lyckas inte då det står som att han är administratör och mitt m konto som standard konto. och har försökt ändra men är inte tekniskt laggd alls, förstår inte varför det inte går. och blev så less så har lyckats avsluta hans konto på microsoft. men då kommer vi inte in i datorn längre då den säger konto inte finns. och mitt konto är inte kopplat till hans längre så jag har ingen behörighet till datorn. så nu kommer vi inte in å vet inte hur vi ska göra... har du tips? hade behövt de för snart åker den ut i snön :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Karlsson

Jobbar som PC-tekniker på Nordway Store i Oskarshamn.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela